بيماري‌هاي مرموز

مترجم: منير قرايي




بيماري‌هاي مرموز بيماري‏هايي هستند كه هنوز علت بروز آنها به درستي مشخص نشده و درمان قطعي براي آنها كشف نشده است. اين مقاله نگاهي انداخته است به برخي از رايج‌ترين بيماري‌هاي مرموز .

• پيکا :

شايد شما هم افرادي را ديده باشيد كه تمايل به خوردن خاك يا گل دارند. اين افراد به بيماري پيكا مبتلا هستند. خوردن مواد غيرغذايي مانند کاغذ، چسب، خاك وگل نشانه بارز اين بيماري است. هرچند اين بيماري معمولا به کمبود مواد معدني در بدن ارتباط داده مي‏شود اما متخصصان تغذيه و پزشکان تا کنون هيچ دليل قانع‌کننده‏اي براي توضيح بروز اين بيماري پيدا نکرده‏اند.

• شيزوفرني يا اسكيزوفرني :

در بيماري شيزوفرني يا اسكيزوفرني، بيمار دچار روان‌پريشي بسيار حادي مي‏شود و در تشخيص واقعيت و توهم مشكل زيادي پيدا مي‏كند. واژه‌ « اسكيزو » به‌ معني‌ گسيختگي‌ است‌ و « فرني ‌» نيز به‌ ذهن‌ و روان‌ اشاره‌ دارد. اسكيزوفرني‌ اغلب‌ به‌ اختلال‌ گسيختگي‌ شخصيتي‌ اشاره‌ دارد، زيرا افكار و احساسات‌ فرد مبتلا به‌ اين‌ عارضه‌ داراي‌ ارتباط‌ منطقي‌ و معمول‌ با يكديگر نيستند. دوري‌گزيني‌ و درون‌گرايي‌ بيش‌ از حد ، از دست‌ دادن‌ انگيزه‌ها ، محدوديت‌ شديد هيجانات‌ يا بروز نابه‌جاي‌ هيجانات ‌، هذيان ‌، توهم‌ ، اختلال‌ تفكر كه‌ خود را با تكلم‌ آشفته‌ و غيرمرتبط‌ نشان‌ مي‌دهد از نشانه‏هاي بارز اين بيماري رواني است. علت اين بيماري هنوز‌ مشخص‌ نشده‌ است‌ اما به ‌نظر مي‌رسد عوامل‌ ارثي‌ و ژنتيكي در آن‌ نقش‌ داشته‌ باشند. عوامل‌ محيطي‌ نيز ممكن‌ است‌ در ايجاد آن‌ دخيل‌ باشند.

• بيماري کروتزفيلد- ژاکوب :

اين بيماري مغز را درگير مي‏كند. نمونه‏هاي نادر اين بيماري به نام جنون گاوي شناخته مي‏شود و مي‏تواند در اثر خوردن گوشت آلوده گاو مبتلا به وجود بيايد. شروع اين بيماري بسيار سريع است و در مدت كوتاهي مي‏تواند فرد را از پاي درآورد. پزشکان تا کنون موفق به کشف دقيق دلايل بروز اين بيماري نشده‏اند.

• نشانگان خستگي مزمن :

سريال شمس‌العماره را كه به تازگي در شبكه يك سيما نمايش داده مي‏شد دنبال مي‏كرديد؟ شكور يکي از شخصيت‏هاي بامزه در اين سريال بود كه نشانه‏هاي كامل اين بيماري را با خود داشت. اين بيماري مخصوص آدم‏هاي تنبل است و مبتلايان به آن به اندازه‏اي احساس خستگي مي‏کنند که گاهي براي روزها به خواب و استراحت مي‏پردازند و هنگام انجام هر كاري هزار بهانه و دليل مي‏آورند كه آن كار را انجام ندهند.

• بيماري مورژلونز :

مورژلونز بيماري مرموزي که به تازگي کشف شده است. اين بيماري داراي نشانه‌هاي بسيار عجيبي است. بيمار مبتلا به مورژلونز از علايم ناخوشايند و نامطلوبي كه بر روي پوست بدن به وجود مي‏آيد شکايت مي‏کند. در حالي كه ظاهراً پوست هيچ مشكلي را نشان نمي‏دهد. در حال حاضر ريشه اين بيماري را توهمات ذهني بيمار مي‏دانند اما عده ديگري از دانشمندان نيز آن را بيماري واقعي و ناشناخته مي‏پندارند.

• اختلال در سيستم ايمني بدن :

« لوپوس » و « ام‌اس » از جمله بيماري‏هاي به وجود آمده در اثر اختلال سيستم ايمني هستند. بيماري لوپوس در نتيجه ناهنجاري‏هاي ايمونولوژيك اتوآنتي بادي‏هاي مختلفي عليه اجزاي سلول‏ها به وجود مي‏آيد. در اين بيماري گلبول‏هاي سفيد كه به منزله سيستم دفاعي بدن هستند شروع به از بين بردن يكديگر و در مراحل پيشرفته بافت‏هاي گوناگون بدن مي‏كنند و در نتيجه تعداد آنها كاهش يافته و شدت بيماري را سبب مي‏شوند. بيماري ام‌اس نيز نوعي اختلال است که در نتيجه تخريب غلاف ميلين که عصب‏هاي مربوط به سيستم عصبي مرکزي را حفاظت مي‏کند ايجاد مي‌شود. قسمت اعظم غلاف ميلين از چربي تشکيل شده است. اين غلاف، عصب‏ها را مي‏پوشاند و باعث حفظ سرعت ارسال پيام‏هاي الکتريکي مي‌شود. در بيماري ام‌اس قسمت‏هاي وصله مانند غلاف، تخريب شده و جاي آن را بافت زخمي که اصطلاحا آن را پلاک مي‏نامند، مي‏گيرد. در پي آنانتقال الکتريکي پيام‏ها دچار اختلال شده و انتقال پالس‏هاي عصبي در قسمت‏هاي آسيب ديده کم و يا به طور کلي قطع مي‌شود. علت اين بيماري هنوز ناشناخته و درمان قطعي هم براي آن وجود ندارد.
منبع: http://salamat.com